Milyen egy városi bicikli?
holland kerékpárok
kiegészítők
facebook.com/hollandbringa
rólunk
agyváltó agydinamó görgős fék dobfék fékkar lámpa csengő kitámasztó hajtómű első csomagtartó kosár láda sörös rekesz gyerekülés junior gyerekülés kormányszár táska válltáska lakat patkó zár külső gumi
agyváltó agydinamó görgős fék dobfék fékkar lámpa csengő kitámasztó hajtómű első csomagtartó kosár láda sörös rekesz gyerekülés junior gyerekülés kormányszár táska válltáska lakat patkó zár külső gumi
Mit nyújtanak nekünk az agyváltók?
Egy zárt rendszer, így nem érzékeny a külső viszontagságokra, hóban-sárban télen-nyáron ugyanúgy működik. Ennél tudhat többet is, természetesen az agyváltók közt is van minőségi és funkcionális különbség. Ismereteink szerint vannak 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14 és fokozat nélküli verziók. A két sebesség nem sok, de ha ezzel megőrizhetjük a kerékpárunk kábel mentességét, az sokaknak elég. Így ebből a kontrás verziót javasoljuk. A három sebességes a legnépszerűbb. Létezik belőle fék nélküli, "fixi", kontrás, dobfékes, görgőfékes, tárcsafékes. Hazánkban a legelterjedtebb a Sachs Torpedo 3 gang ( SRAM T3 ). Borzasztóan jó, de sokan nem szeretik a kontrát, pirosnál szeretik a pedált úgy állítani, hogy rögtön taposni lehessen. Nekik ajánljuk a Shimano görgőfékes vagy a Sturmey Archer dobfékes változatát. Ezek is nagyon jó szerkeztek, a Shimano 3 sebességes görgőfékes változatát használják a bécsi, párizsi, londoni és sok belga egyetem bérbicikli rendszerében, a Sturmey Archer 3 sebességes dobfékes változata messze a legnépszerűbb a holland városokban. A több sebességest jellemzően a sportosabban közlekedők, a túrázók, a hosszú emelkedőt leküzdők választják, vagy akik elhagyják a sűrűn lakott terület okozta rengeteg, gyorsítási és lassítási kényszert. Jelenleg minden agyváltó egy váltókarral működtethető - már amelyiknek van - így nem kell két váltóval összebűvészkedni a megfelelő fokozatot, amibe váltáskor azonnal bekerül. A marokváltó ami az agyváltósok közt a legnépszerűbb, lehetővé teszi, hogy az utolsó fokozatból egy mozdulattal az elsőbe váltsunk, ami nagy kincs egy hirtelen megállás utáni induláskor. Ahhoz hogy a hajtás karbantartás igénye minimális legyen, a hollandok beburkolják a hajtásláncot is. Így nem csak a szoknya, nadrág nem lesz olajos, de a hajtás karbantartása se okoz rendszeres feladatot. Ahhoz hogy a kerékpár karban tartása ne adjon gyakran feladatot, nem csak a hajtást a féket is érdemes zárt rendszerben működtetni. Ennek köszönheti népszerűségüket a görgőfékes, a dobfékes és a kontrás agyváltók. Ha sokáig el akarod kerülni a karbantartást vagy a szerelőt, válassz agyváltót agyfékkel!
Hogyan válasszak agyváltót?
Mivel kevés kerékpárszerelő foglalkozik hazánkban agyváltó javítással, ezért olyat javaslunk amit nagyon nehéz tönkretenni, csak ez után következzen szempontként az ára! Ha 3 sebességes kontrás kell akkor a Sachs Torpedo ( SRAM T3 ), ha 7 vagy 8 sebességes kontrás akkor a Shimano. Szabadonfutósból a Shimano 3, 7 vagy 8 sebességesét javasoljuk, ezekhez felszerelhető a görgős fék is. A kedvenceink a Nottinghamben készült Sturmey Archer agyváltók, fél évszázados működő példányait gyakran látjuk, de kerékpárüzletben ilyehez jutni már szinte lehetetlen.